Homepage ZCBS --> Persbericht

Museum van de 20e eeuw in Hoorn (NH): 100e lid van het Zijper Collectie Beheer Systeem (ZCBS)

Persbericht

Het Museum van de 20e Eeuw te Hoorn (NH) besloot afgelopen maand om, voor zowel het beheren als het op internet tonen van hun nostalgische objecten, over te stappen naar het niet-commerciŽle softwarepakket ZCBS. Dit museum werd hiermee de 100e gebruiker. Een mijlpaal voor ZCBS!

Het Zijper Collectie Beheer Systeem (ZCBS) is een, voor musea en historische verenigingen, gratis softwareprogramma voor het volledig beheren en via een digitale beeldbank op internet ontsluiten van onder meer museale objecten, fotocollecties en boeken/publicaties.
De software is ontwikkeld door Gerard van Nes, een vrijwilliger van het Zijper Museum te Schagerbrug. Na een 3-tal jaren intern intensief gebruik, werd deze software in 2009 gratis beschikbaar gesteld aan belangstellende collega-instellingen in zowel Nederland als ook in BelgiŽ. Het aantal ZCBS-beeldbanken is inmiddels de 250 gepasseerd waarbij Stichting Oud Zoeterwoude (ZH) zelfs 10 verschillende in beheer heeft die ook door externe bezoekers kunnen worden geraadpleegd.

Museum van de 20e Eeuw
Het Museum van de 20e Eeuw te Hoorn bezit ruim 15.000 bijzondere voorwerpen uit de 20e eeuw variŽrend van speelgoed tot kantoor-, beeld- en geluidsapparatuur maar beschikt onder meer ook over als zodanig ingerichte huiskamers, winkels, keuken en klaslokaal.
Het kent een uitgebreide vaste expositie (met een uniek open depot!) en een drietal zalen met wisselexposities. Het is een museum waar de bezoeker ogen en oren te kort komt en gemakkelijk een halve dag in kan verblijven om vervolgens na een half jaar weer terug te keren om alles weer opnieuw te bezien en nieuwe objecten te ontdekken. Het museum met nostalgische objecten voor zowel jong als oud, is ook een van de favoriete musea van de maker van ZCBS. Het gebruik van de software juist door dit museum, is voor hem een bekroning op zijn werk.

Nadere informatie
Nadere informatie over de software en het Genootschap ZCBS is te vinden op: www.zcbs.nl (waar ook de volledige lijst met instellingen is opgenomen) of te verkrijgen via: info==at==zcbs.nl

Op de foto: links: Hans Stuijfbergen, directeur Museum van de 20e Eeuw; rechts: Gerard van Nes, auteur ZCBS.    (Klik op de foto voor vergroting)

Facultatieve aanvulling op het persbericht

De software: De webgebaseerde (open) ZCBS-software is uitermate gebruiksvriendelijk voor de beeldbankbezoeker maar tevens voor de systeembeheerder en medewerkers van de deelnemende verenigingen. Het programma draait volledig op de eigen website van de instelling zelf.
De zeer uitgebreide mogelijkheden, het grote gebruiksgemak, alsmede het feit dat het gebruik van de software geheel gratis is, heeft steeds meer instellingen doen besluiten over te gaan op dit door Van Nes bedacht, ontworpen en onderhouden computerprogramma.

Het Genootschap: Om het gebruik en de werking van ZCBS in de toekomst te waarborgen, werd in 2012 de vereniging ĎGenootschap ZCBSí opgericht. Dit in Nederland bijzondere samenwerkingsverband op het gebied van digitalisering van cultureel- en historisch erfgoed zorgt mede voor de instandhouding en met name verbetering van de software.
Binnen het Genootschap ZCBS, met alleen al in Noord-Holland ruim 40 instellingen, wordt continue kennis, ervaring en ideeŽn uitgewisseld m.b.t. de software zelf en m.b.t. het collectie- en beeldbankbeheer in het algemeen, via onder meer jaarlijkse gebruikersbijeenkomsten, regiobijeenkomsten, cursussen en een discussie forum.

WWW: http://www.zcbs.nl/
Laatste wijziging: 3 maart 2020